MC-DÄCK
MOTORCYKELDÄCK
Vi säljer motorcykeldäck av ledande fabrikat, för att säkerställa kvalitet och funktion. Allt från supersport radialdäck till snabba R maskiner, touringdäck med högt miltal, offroad och crossdäck och även veterandäck till äldre motorcyklar.
Vi monterar och balanserar dina motorcykeldäck med moderna och ändamålsenliga maskiner, allt för att du skall åka så tryggt och säkert som möjligt.
Vi kan snabbt hjälpa dig att få ett prisförslag!
VIKTIGT ANGÅENDE MC-DÄCK
Två handflator i vägen - därför är det så viktigt att motorcykelns däck håller högsta klass
Allt fler mc ute på vägen, allt fler nytillkomna mc-förare med bristande rutin och erfarenhet. Inte minst när det gäller kunskapen om de så viktiga däcken.
ABSOLUTA MÅSTEN FÖR SÄKRARE MC-FÄRD
• Använd alltid rätt lufttryck i däcken - uppgifter i mc:ns instruktionsbok
• Kontrollera lufttrycket när däcken är kalla
• För högt tryck kan minska däckets kontaktyta med vägen och ge ett sämre grepp
För lågt tryck kan orsaka sprickor i däcksidan, ofta osynliga eftersom de uppstått på insidan. Körs motorcykeln ner i ett hål, allt oftare även på stora vägar, kan för lågt lufttryck innebära att däcket släpper från fälgen.
Även motorcykeldäck ska köras lugnt och försiktigt de första 15-20 milen. Speciellt viktigt om bara ett av två däck bytts ut och för att få ett mer likartat uppträdande.
För att slippa onödiga vibrationer måste mc-däcken balanseras
Montera original däcktyp vid byte, blanda absolut inte radial- och diagonaldäck. Om inte detta godkänns av mc-tillverkaren. Har motorcykeln som standard haft diagonaldäck, byt inte till radial eftersom dessa däck har helt olika karakteristik och motorcykeln konstruerats för en viss typ av däck.
Bredare däck kan övervägas men kontrollera att det finns plats och om tillverkaren rekommenderar att så sker.
Sätt inte en gammal slang i ett nytt däck och pass upp; aldrig slang i ett slanglöst däck, kontrollera att slang och däck passar. Radialdäck får inte monteras på fälg gjord för slang.